Om veiviserordningen
«De samiske veivisernes mål er å gi økt kunnskap om samer og samiske forhold blant unge i Norge. Det er også et mål at veiviserordningen skal føre til dialog mellom samisk ungdom og andre ungdommer og bidra til å motvirke etnisk diskriminering.» -Regjeringen
Ordningen Samiske veivisere er samisk ungdom som skal formidle kunnskap om kulturen sin i direkte kommunikasjon med andre ungdommer. I 2004 ble ordningen første gang satt opp som et treårig prøveprosjekt hvor tre samiske veivisere reiste rundt til skoler rundt om i landet og informerte om egen hverdag, kultur og tradisjoner.
Prosjektet Sámi Ofelaččat – Samiske Veivisere ble igangsatt av daværende Kommunal- og regionaldepartementet i samarbeid med Sámi Allaskuvla- Samisk høgskole i Kautokeino. Evalueringen i 2007 viste at prøveprosjektet var svært vellykket, og samme høst ble det slått fast i Stortingsproposisjon nr. 1 (2007-2008) at tiltaket med samiske veivisere ville bli videreført som en fast ordning. I dag har prosjektet seks veivisere og ligger under Kommunal- og distriktsdepartementet. Tiltaket er en del av Regjeringens strategi mot hatefulle ytringer, og for et mer inkluderende samfunn.
Grunnloven 108, Sameloven og internasjonale avtaler som Norge har tiltrådt, som ILO-konvensjon nr. 169. FN’s erklæring om urfolks rettigheter og Den europeiske pakt om regions- eller minoritetsspråk, pålegger den norske stat visse plikter om å informere storsamfunnet om landets urfolk.
Tiltaket Samiske veivisere skal på en realistisk og engasjerende måte være med på å øke bevisstheten om samisk tilstedeværelse og om samisk historie og samfunnsutvikling. Ønskemålet er å gi ungdommer et møte med det samiske samfunnet, sett gjennom samiske ungdommers egne øyne. De samiske veivisernes oppdrag er i hovedsak å besøke videregående skoler, men når det passer besøker de også ungdomsskoler, barneskoler, høgskoler og ungdomsforumer. Deres bidrag er ment som et supplement til allerede eksisterende læreplanfestet opplæring og undervisning om samisk identitet, kultur og samfunn i den norske skolen.
Veiviserungdommene studerer Samisk kultur- og samfunnskunnskap ved Samisk høgskole i Kautokeino, og arbeidet som veiviser er del av deres utdanning. Andre deler av opplæringen er besøk i departementene, der de skal få innsikt i hvordan forvaltningen fungerer og hvordan de ulike departementene jobber med samiske saker. De skal også besøke FN’s permanente forum for urfolkssaker i New York der de blir kjent med urfolksverden i et globalt perspektiv.
Veiviserutdanningen er ettårig studie. Siden ordningens oppstart i 2004 er veivisertilbudet blitt velkjent blant videregående skoler i landet. På grunn av den store etterspørselen har ordningen nå økt til seks samiske veivisere. Ved 20-årsjubileet sommeren 2024, hadde veiviserordningen utdannet 71 samiske veivisere.
Andre veiviserordninger:
Foreløpig har to andre minoriteter i Norge etablert sin egen veiviserordning, etter modell av den samiske veiviserordningen.