Samene var til stede i Norge lenge før den norske statsdannelsen. Her er noen hovedpunkter i forholdet mellom samer og nordmenn.
Viking- og norrøn tid, 800 – 1200-tallet.
- 872 – Harald Hårfagre sies å ha samlet Norge til ett rike, noe som er en historisk myte.
- Ca. 890 – Den nordnorske høvdingen Ottar seiler nordover fra Tromsøområdet, til det indre av Hvitehavet, bjarmenes land.
- Langs ishavskysten, før han kommer inn i Hvitehavet – treffer han bare samiske jegere, fiskere og fuglefangere
- Nære forbindelser mellom samene og den norrøne elite.
- Ekteskap også mellom Harald Hårfagre og samekvinnen Snøfrid, på Dovre.
- Norge blir kristnet. Det fører trolig til et mer anstrengt forhold mellom nordmenn og samer
1500 – 1700. Utviklingen innen samisk næringsliv.
- Fra jakt- og fangstsamfunn til større grad av spesialisering – reindriftsnomadisme, fiske, jordbruk, båtbygging – men fortsatt stor grad av kombinasjoner
Religion, kirke og misjon
- 1600-tallet. I forbindelse med hekseprosessene blir også samer brent på bålet
- 1700-tallet. Kongen i København setter i gang en organisert samemisjon fra 1715, med varighet ut århundret.
- I misjonstiden brukes samisk språk brukes i varierende grad i kirke og undervisning.
- Eksempler på at kongen, gjennom sine embetsmenn, griper inn overfor norsk trakassering av samer.
Hundreåret etter Grunnloven i 1814.
- Ingen brodd mot samene i Grunnloven
- Men – den etniske norske nasjonsbyggingen fører til at samisk kultur settes til side
- Samene defineres som et mindreverdig folkeslag, og skrives ut av
Norges historie.
- Organisert og systematisk fornorsking fra 1860-tallet.
- Tiltak rettet inn mot bruk av samisk språk.
- I Finnmark – en egen lov i 1902 som ikke tillot salg av jord til personer som ikke behersket norsk
- Sosialdarwinisme og rasehygiene.
- Nordmenn – den herskende rase
- Organisert og systematisk fornorsking fra 1860-tallet.
Samisk motstand mot nedvurdering og fornorsking. Begynnelsen av 1900-tallet.
- Den første same på Stortinget i 1906, Isak Saba (den neste i 1959, Harald Samuelsberg)
- Sentrale samiske motstandere av fornorskingspolitikken: Anders Larsen, Daniel Mortenson, Isak Saba, Elsa Laula Renberg.
- Det første samiske landsmøtet i 1917.
- 1917- 1940 – en
fimbulvinter for samisk kultur.
- Den parlamentariske skolekommisjon 1926
- Samene ikke i stand til å tilegne seg høyere kultur
- Samene – stadig nederst på rangstigen i allmenne beskrivelse
- Samisk organisasjonsliv lå fullstendig nede
- Per Fokstad og Henrik Kvandahl – samer som sto på for samisk kultur også i denne vanskelige perioden.
- Den parlamentariske skolekommisjon 1926
- Krigen 1940 – 1945. Samene – «gode nordmenn».
- Samiske grenseloser i nord og sør.
- Tyskernes nedbrenning av Finnmark i 1944
- Rammet både samer og nordmenn
Tiden etter 1945 – Samisk språk og kultur skal ivaretas og ha utviklingsmuligheter
- 1945 – 1980 – De
kulturelle tidene bedrer seg.
- NRL 1948
- Samekomiteen av 1959 – rekke positive forslag innen språk, kultur og næringer
- Samisk organisering, Norske Samers Riksforbund (NSR)
- Den internasjonale urfolksbevegelsen
- Enkelte samiske institusjoner.
- 1979-1981 – Altasaken.
- Etter 1980 – Konkrete tiltak for sikring av samisk språk
og kultur.
- Samerettsutvalget, samekulturutredningsutvalget
- Samelov, språklov og grunnlovsparagraf
- Sametinget 1989
- Ratifikasjon av ILO-konvensjon nr. 169, urfolkskonvensjonen, i 1990.
- Diverse lover for å sikre samisk kultur og medvirkning i beslutningsprosesser
- Men fortsatt ett særlig negativt trekk:
- Sjøsamisk fiske stadig ikke anerkjent som en næring beskyttet på grunnlag av alders tids bruk eller urfolksretten.